|
|
Rhea Galanaki | |
was born in Crete in 1947, studied history and archaeology
in Athens and lives in Patras. She has published four books of poetry,
a collection of short stories, two novels and a book of essays on literature,
and has been awarded the Nikos Kazantzakis Prize. Her preoccupation with
ambiguity and constant oscillation between opposites is carried over into
her prose in Concentric Stories (1986) and her two historical novels
I Shall Sign Louis (1993) and The Life of Ismail Ferik Pasha
(1989).
Narodila se v roce 1947 na Krétě, vystudovala historii
a archeologii v Athénách a žije v Patrasu. Vydala čtyři sbírky poezie,
sbírku povídek, dva romány a knihu esejů o literatuře. Je nositelkou ceny
Nikose Kazantzakise. Její zaujetí tématem ambivalence a oscilace mezi protiklady
se projevuje i v povídkách Soustředné příběhy (1986) a v historických
románech Život Paši Ismaila Ferika (1989) a Podepíšu se Louis
(1993).
|
|
Viera Prokešová | |
was born in Bratislava in 1957. She has published several
collections of poetry: Stranger Woman, which received Ivan Krasko
Prize in 1984, Sunflower, 1988, Chain, 1992. Skin appeared
this year. She resides in Bratislava, translating poetry from the Bulgarian
and working as an editor at the Slovak Writer publishing house.
Narodila se v roce 1957 v Bratislavě a vystudovala slovenštinu
a bulharštinu na filozofické fakultě bratislavské univerzity. Je redaktorkou
nakladatelství Slovenský spisovatel. Vydala sbírky lyrické poezie Cudzia
(1984), za kterou byla odměněna cenou Ivana Kraska, Slnečnica (1988)
a Retiazka (1992). Letos publikovala sbírku Pleť. Překládá
poezii, zejména z bulharštiny. Žije v Bratislavě.
|
|
Daniela Fischerová | |
was born in Prague in 1948 and studied dramaturgy
and scriptwriting at the Prague Film School. She has written a number of
scripts for short, animated and feature films, radio plays and children’s
books, and is widely known for her theatre plays. Her debut Dog and
Wolf (1979) which was staged in London in 1994, places Francois Villon
in a fictitious trial situation as a non-conformist artist in conflict
with society. Her collection of short stories The Finger That Will Never
Touch was published in 1996, her latest book The Big Second appeared
this year.
Narodila se v roce 1948 v Praze a vystudovala dramaturgii na FAMU. Pracovala ve scénáristickém oddělení barrandovských studií a jako redaktorka, než se začala plně věnovat literární tvorbě. Napsala řadu filmových scénářů a knížek pro děti a je známá především jako dramatička. Debutovala hrou Hodina mezi psem a vlkem (1979), kde se prostřednictvím fiktivního procesu s FrancoisemVillonem zabývá tématem konfliktu nekonformního umělce se společností. V roce 1996 vyšly její prózy Prst, který se nikdy nedotkne, poslední letošní sbírka má název Velká vteřina. |
|
Míla Haugová | |
Míla Haugová, poet and translator, was born in Budapest
in 1942. She is the author of eight collections of poetry, which include
Rusty Clay, Shimmering Surface, Possible Tenderness and
Alfa Centauri (1997). Her poems, as well as those of Viera Prokešová,
appear in English in Not Waiting for Miracles, published in Slovakia
in 1993. She lives in Bratislava with her daughter Elvira and dachshund
Aishi.
Narodila se v roce 1942 v Budapešti. Básnířka a překladatelka. Její poezie vyjadřuje vnitřní existenciální pocity osobního života. Sbírky Zrezivělá hlína, Proměnlivý povrch, Možná něha, Čisté dni, Praláska, Nostalgie, Dáma s jednorožcem a Alfa Centauri. Překládá z maďarštiny, němčiny a angličtiny, vydala slovenské překlady Sylvie Plathové a Paula Celana a podílela se na překladech japonské poezie. Její vlastní básně byly přeloženy do němčiny, maďarštiny, francouzštiny a angličtiny. Žije v Bratislavě s dcerou Elvírou a jezevčíkem Aishi. |